Tuesday, May 10, 2005

Belle de Jour / Gündüz Güzeli



Bunuel'in Belle de Jour (Gündüz Güzeli) filmini izlemistim herhalde 2-3 hafta da geçti üzerinden ama hala dün izlemisim gibi aklinda. Usta yönetmenlerin sevilmesi sanirim bu kalicilik ve seyircinin üstünde kurduklari hakimiyet yüzünden olsa gerek.

Evvel zaman önce Endülüs Köpegi'nde ne yapmayi düsündügünü bir türlü anlamadigim bir yönetmendi. Bunun aksine gündüz güzelinde gayet düz bir konu var, zorlanmadan bastan sona izliyip bitiriyorsunuz, (zorlanmayi Lynch filmleri ile mukayese ederek söylüyorum:)) Korkular, endiseler ve bunlari yer yer takip eden araya serpistirilmis rüyalar var ki onlar da konuyu tamamlayan (belki de tamamlamayan kimbilir), olaylarin gidisatlari hakkinda belki de ipuçlari vermeye çalisan rüyalar. Ve film bir solukta bitiyor. Basit bir kurgu, basit (fazla birsey anlatmayan) bir son ama gerçekten öyle mi acaba ?? :) Nasil bir Lynch filmini ilk kez seyrettigimizde hiçbirsey anlamiyorsak burada da tam aksine herseygayet normal bir sekilde son buldu..... yada.........

Sürrealist sinemanin en önemli temsilcilerinden biri olan Bunuel'i bu kadar özel kilan ne? Anlamak için öncelikle burjuva denilen bir kavrami ele almak gerek, "Kapitalizmde orta ve ustundeki gelir sinifindan olan kimse" yani fakir halktan ayricalikli lüks içinde
yasayan kesim denebilir. Bunuel filmlerinde burjuva sinifina göndermeler yapmaktadir, ama o kadar ince göndermelerdir ki bunlar normal bir seyirci gözüyle görülememektedir, (sahsen ben film bitip birseyler okuduktan sonra anca görebildim:)) Hepsi bu kadar mi, elbet te degil. Filmde çok zengin bir aile var (hakiki burjuva) ve karisina her türlü sevgi ve sevkati gösteren bir erkek, ama bunun karsisinda hayatindan bir türlü tatmin olmayan bir eş bulunmaktadir. Ve arayislara giren kadin kendini bir anda bambaska bir dünyanin içersinde bulur. Ve bu dünyanin içersinden çikmak artik çok zordur......

Filmde ince noktalar ve ipuçlari rüyalarda (yanilsamalarda) sakli ve sayet onlari yakalayabilirseniz rüyalari gerçek yapabilmeniz mümkün.... O zaman geçerli olan gerçekler ne olacak, ona da siz karar veriyorsunuz, hepsi bir yana yoksa film bastan sona bir rüyamiydi da en dogru gerçekler hiç gösterilmedi mi diye meraketmiyor da degilim ?????????????

(Son paragraf havada kaldi :))) film gibi sanirim yönetmenin de istedigi bu olsa gerek.)

1 Yorumlar:

Anonymous Anonymous said...

Belle de Jour....

güzel yormuşsun...
büyük yönetmenler gerçekten derinlikleri ile, sakladıkları gizli anlamlarla ve izleyicinin seyir bittikten sonra yutkundukça tadımsadıkları çalışmaları ile büyüklüklerini yaşatıyorlar...

Bunuel'in ilk ve son izlediğim filmi Belle de Jour.

Basit ve anlaşılabilir bir anlatım... gerçekle rüya git-gelinde gidip gelen bir sonradan burjuva'ya dahil olmuş karakter[ben bunu şuradan çıkardım, belki de yanlış olabilir, Gündüz güzeli'nin geçmişinden(çocukluğundan) gördüğü rüyalarda bir takım baskılar yaşadığı filmin bir takım sahnelerinde geçiyor. Yalnız Genelevdeki küçük kız görünmeden önce)] içindeki bastırılmışlıklarını yenmeye çalışıyor...
Bunu da, burjuvazi ile alt sınıf arasındaki gel gitlerle... gününün önce hafta sonları 3 saatini ayırıyor alt sınıfa, sonra tatmin yetersizliği bunu tüm hafta içi ve günlere yaydırtıyor...
Bunuel, ticari kaygılarla burjuvaziyi okşuyor açıkçası... bunun için yine burjuvaziyi kullanıyor...

burjuvazi çok geniş, her şeyi rahatlıkla kaldırabilir...

şimdilik bu kadar... aklıma geldikçe ekleyeceğim...

Bu arada, neden genelde gelenler, hep uzak doğudan... mao amcamı mı simgeliyorlar... yoksa, alt sınıfı temsil eden, sosyalist ve komünistler müşteri olup, Belle de jour u kullanıyorlar???:)))

bir de uzak doğulu şişman adamın gündüz güzeli ne verdiği hediye kutunun içindeki şey in ne olduğu belli oldu mu:))
saygılarımla...

3:57 AM  

Post a Comment

<< Home